Deti sú nadané netušenými schopnosťami. Montessori pedagogika.
Čo je výchovný systém Montessori?
Mária Montessori sa narodila v roku 1870 v Chiaravalle v Taliansku. Ako prvá žena v Taliansku študovala a s vynikajúcimi výsledkami ukončila medicínu. Vo svojej práci smerovala k zmierňovaniu ľudského utrpenia. Za svoju celoživotnú prácu bola trikrát nominovaná na Nobelovu cenu mieru, ktorú získala v roku 1950. Zomrela v Holandsku r.1952.
Deti sú nadané netušenými schopnosťami, ktorých využitie nás môže skutočne doviesť k radostnejšej budúcnosti. Pokiaľ naozaj chceme nový lepší svet, potom si vzdelanie musí klásť za cieľ všestranný rozvoj vnútorného detského potenciálu. Vzdelanie má zaručovať skutočný rozvoj osobnosti.
Od narodenia do šiestich rokov života sa dieťa rozvíja cez zmysly, ktoré sú aktívne (sluch, zrak, hmat, koža....) Je to najdôležitejšie obdobie, kedy sa ľudský intelekt zakladá a formuje. Začína poznávaním svojho okolia. Jeho podstatou je veľmi intenzívna a špecificky zameraná vnímavosť, ktorá prebúdza nesmierny záujem o veci a tiež nadšenie o všetko čo dieťa obklopuje tak, že sa celé okolie ktoré dieťa obklopuje stáva súčasťou existencie dieťaťa. V jeho živote sú určité vývojové obdobia, kedy má dieťa mimoriadne schopnosti rozvinúť nejakú zručnosť, alebo získať nejakú skúsenosť. M.M. nazvala tieto obdobia zvýšenej vnútornej citlivosti na určité podnety senzitívnymi obdobiami. Vykonávať určitú činnosť je potreba mozgu. Spájajú sa tak zmyslové (senzorické) centrá s pohybovými (motorickými).Ak je daná schopnosť získaná záujem o konkrétnu činnosť zaniká. Dieťa sa v skutočnosti potrebuje dotýkať naozajstných vecí a manipulovať s predmetmi reálneho sveta. V prvých 2-3 rokoch sa dieťa môže stretnúť s vplyvmi, ktoré celkom zmenia jeho budúcnosť. Ak sa stane terčom násilia, je poranené, zanedbané ,alebo sa stretne s nesprávnym prístupom a závažnými prekážkami vo vývoji, môže dôjsť k vytvoreniu rôznych porúch osobnosti. To znamená, že charakterové vlastnosti dieťaťa sa vyvíjajú s ohľadom na prekážky, ktoré musí dieťa prekonávať.
Všetky defekty majú negatívne následky na rozvoj intelektu a celej mentálnej stránky osobnosti.
Výsledkom je dieťa s charakteristickými vadami neschopné sa učiť a meniť svoje chovanie.
Poruchy aktívnych detí:
Vrtošivosť, sklony k násiliu, záchvaty hnevu, neposlušnosť, agresivita, neschopnosť sa podriadiť, prejavy deštruktívneho inštinktu. Bežná je tiež chamtivosť, ktorá vedie k sebectvu a závisti. Závisť sa neprejavuje pasívne, ale snahami zmocňovať sa predmetov, ktoré patria druhým. Nestálosť, bezcieľnosť, neschopnosť zamerať pozornosť a udržať sústredenie na čo naväzujú ťažkosti s koordináciou ruky. Predmety často padajú a rozbíjajú sa .Je tu tiež nesústredenosť a prebujnelá predstavivosť. Tieto deti často vykrikujú, jačia a sú celkovo hlučné. Zámerne vyrušujú druhých a posmievajú sa im. Ku slabším deťom a zvieratám sa chovajú nepekne. Pri stole sú často chamtivé.
Poruchy pasívnych detí:
Hlavným rysom ich povahy je akýsi nedostatok vitality. Sú nedotklivé a bez iniciatívy. Keď niečo chcú začnú plakať a snažia sa prinútiť ostatných, aby ich obsluhovali. Vždy chcú aby ich niekto bavil a veľmi často sa nudia. Zo všetkého majú strach a veľmi často sa vešajú na dospelých. Často klamú, čo je pasívna forma sebaobrany. Niekedy i kradnú, čo je v ich prípade tiež len istá forma psychickej kompenzácie. Stáva sa, že sa u nich prejavujú telesné neduhy, ktoré však môžu mať psychický pôvod. Niekedy odmietajú potravu, akoby stratili chuť do jedla, inokedy sa zas bezdôvodne prejedajú, čo má za následok zažívacie ťažkosti. Strach z tmy, nočné desy a iné poruchy spánku, môžu
mať nepriamy vplyv na telesnú kondíciu a dokonca súvisieť s chudokrvnosťou. Často sa objavujú tiež nervové ťažkosti.
Dnes je celkom zrejmé, že každý z uvedených defektov je následkom nejakého nevhodného prístupu k dieťaťu a jeho aktivitám v rannom veku. Spoločným menovateľom ťažkostí je nedostatok príležitostí ku spontánnym aktivitám. Dospelý veľakrát všetko robia za deti, čím im zabraňujú previesť vlastné cykly formatívnych aktivít. Výsledkom je nečinnosť a pasivita. Dieťa nemá možnosť manipulovať s vecami napriek tomu, že ich okolo seba veľa vidí a túži po nich. V Montessori škôlkach je viditeľná rýchla náprava. Deti,ktoré si slobodne môžu vyberať vhodnú činnosť sú vždy zaujaté iným druhom práce. Dieťa má schopnosť vybrať si spontánne tú najvhodnejšiu činnosť a zamestnať sa tým, čo mu nakoniec prinesie potešenie a pocit vyrovnanosti. Objavila sa ďalšia nečakaná vec Deti sa celkom nečakane začali chovať poslušne. Spojenie poslušnosti a zároveň voľnosti. Tajomstvo úspechu spočíva v pestovaní disciplinovanosti cestou poskytnutia určitého stupňa slobody.
Popísaná zmena sa u detí neobjavuje postupne, nastupuje nečakane a náhle v dôsledku hlbokého sústredenia na určitú opakovanú sériu pohybov s predmetom, ktorý ho zaujal. Ktorý mu umožňuje nielen schopnosť precvičovania určitej schopnosti, ale podáva tiež informácie o úspešnosti jeho pokusov prípadne chýb. Vďaka týmto cvičeniam sa v duši dieťaťa odohrávajú významné zmeny a dieťa sa ukľudňuje, začína žiariť spokojnosťou, je naplnené energiou, zabúda na všetky ostatné problémy.
Čo je zaujímavé nestará sa o odmeny, alebo materiálne ceny. Proces návratu nerovnovážneho stavu psychického rozvoja do stavu psychickej rovnováhy prostredníctvom hlbokej oncentrácie na činnosť, prinášajúcu uspokojenie vnútorných potrieb, nazvala M.Montessori procesom normalizácie.
Tieto výsledky potvrdili, že pôvodné získané defekty boli získané a nie vrodené.
U nás na Slovensku funguje Montessori škôlka spojená so základnou školou v Bratislave na Lamači.
Keďže sa intenzívne zaujímam o tento vzdelávací systém v januári som ju navštívila. Bola to skupina 18-tich detí od 3-6 rokov. Deti sa venovali činnostiam, ktoré si sami vybrali. Pozorovala som prácu detí s geometrickými tvarmi, červenými tyčami, hnedými hranolmi, rátanie, vystrihovanie, kreslenie, skladanie podľa farieb a tvarov, šitie, presýpanie, umývanie riadu, zalievanie kvetín i voľnú debatu kamarátov...
Dve dievčatká sa rozhodli spolupracovať s perlovým materiálom, ktorý si preniesli na pripravený stôl.
Bol to veľký podnos na ktorom bolo mnoho goráliek v spojení od 1do 10.Pri prác i im zrazu celý podnos spadol zo stola a všetky gorálky sa rozsypali. Jedno dieťa poznamenalo vy ste to rozsypali.
No jedno z dievčatiek hneď odpovedalo, nie to spadlo samo. A malo úplnú pravdu, lebo to neurobili úmyselne. Začali to hneď zbierať a triediť no goráliek bolo veľmi veľa bola to práca na dlhý čas. Zrazu im prišli na pomoc dve ďalšie deti, bez toho, aby im to niekto prikázal. Deti majú zvláštny inštinkt vycítiť, kedy je pomoc potrebná. Učiteľka do toho vôbec nevstupovala, len pozorovala ako sa celá situácia vyvíja. V priestoroch bola disciplína a poriadok. Deti odnášali použitý materiál hneď automaticky na svoje miesto, aby si mohli opäť vybrať inú aktivitu.
Pri rozhovore s pani riaditeľkou som sa dozvedela, že v ich škole majú šiestaci zvládnuté učivo deviatej triedy bez toho, aby boli zaťažovaný domácimi úlohami a odchádzajú na gymnáziá.
Čo k tomu dodať?
Ľubica Personová
Materské centrum Dupajda Vás pozýva na Montessori aktivity každodenného života a zmyslovej výchovy pre rodičov s deťmi, ktorí majú záujem. Stretávať sa budeme od druhej polovice marca 2012 každý pondelok o 9:00 v priestoroch materského centra.
Foto: Ukážka sady valčekov, ktorá pri opakovaných cvičeniach zlepšuje vizuálne schopnosti, zvyšuje vnímavosť pri pozorovaní a rozšírenie schopnosti koncentrácie pri systematickej činnosti. To všetko spätne posilňuje schopnosť dieťaťa poznať a odstrániť vlastné chyby. Tým sa dieťa dostáva na cestu sebazdokonaľovania. Zisťuje čo dokáže a to v ňom vzbudzuje túžbu skúšať ďalšie a ďalšie veci.